מחסור בשיניים

תואר בהצטיינות כבר לא מבטיח עבודה

אם חיפשתם סיבות מדוע סטודנטים התחילו את מחאת האוהלים, אז הנה אחת: כשתואר אקדמי נהפך לכמעט חסר משמעות, אין פלא שאת המחאה מציתים צעירים משכילים

לא משנה אם אתם אמריקאים, בריטים או ישראלים. המוטו "תלמד, תצליח" ליווה אתכם כל חייכם - מהמורים בבית הספר שאמרו לכם להשיג ציונים טובים כדי שתוכלו להתקבל למסלול נחשק, ועד להורים שהציקו לכם ללא הרף ללכת ללמוד רפואה או משפטים. אם חייתם באחת ממדינות העולם המערבי ב-60 השנים האחרונות, אתם לא מכירים ברירה אחרת: תואר ראשון נהפך לחיוני לא פחות מתעודת בגרות, גם במשרות של שירות לקוחות. עם זאת, אם אתם חיים בעולם המערבי בשנים האחרונות, אתם יודעים עד כמה עבדו עליכם. אמרו לכולכם ללכת ללמוד, אבל לא אמרו לכם שאין מקום לכולם בשוק העבודה. בין הפעלים "תלמד" ל"תצליח" פעורה תהום עמוקה, וכעת אתם מגלים עד כמה.

נעם אופנהיימר
נעם אופנהיימר

בשנים האחרונות מתרחבת התופעה בעולם, ובמיוחד בארה"ב: יותר ויותר סטודנטים נלהבים למשפטים, לפסיכולוגיה, למדעי הרוח ואפילו למינהל עסקים, מסיימים את לימודיהם ומצטרפים אל שוק העבודה, לאחר שצברו חובות ולקחו הלוואות כדי לממן את לימודיהם - רק כדי לגלות שהדרך חסומה בפניהם. במדינות כמו ספרד ופורטוגל היא חסומה בשל הסכמי שכר מגבילים וחוקים דרקוניים המגנים על עובדים מאוגדים ומבוגרים יותר, ובמדינות אחרות מפני שיש יותר בוגרים ממשרות.

הדור הזה משכיל יותר מכל דור שקדם לו אי פעם - והוא גם מובטל יותר. בספרד מגיעה אבטלת הצעירים ל-50%, ובבריטניה ובארה"ב היא קרובה ל-20%. צעירים רבים לא מצליחים לקבל ניסיון מקצועי בתחום שלהם. 85% מבוגרי האוניברסיטאות בארה"ב נאלצים לחזור להתגורר עם הוריהם. אחרים הולכים לתארים מתקדמים, בתקווה שכשהשוק יתאושש יחכו להם משרות.

התופעה המכונה "בועה בהשכלה הגבוהה" ברחבי העולם - מושג המשקף את הפער בין העלות הגבוהה של חינוך אקדמי לבין התועלת המפוקפקת שצומחת ממנו לפעמים - היא חלק מרכזי במשבר הדורי שעובר כעת על בני דור ה-Y. כל החיים אמרו להם ללמוד - הרי להוריהם זה עבד - אבל הם מגלים על בשרם שאין מספיק משרות לכל הצעירים המשכילים אך חסרי הניסיון שמציפים את שוק העבודה העולמי.

מחירה של ההשכלה האקדמית בכל העולם עלה בחדות הודות לביקוש הגבוה, אך הגידול החד במספר הבוגרים עולה על מספר המשרות שמייצרת הכלכלה עבורם. בסין מכונים הצעירים המשכילים שלא מועסקים "שבט נמלים", וכשמקדונלד'ס הודיעה באפריל על מבצע גיוס של 60 אלף עובדים בארה"ב, היא קיבלה יותר ממיליון בקשות עבודה, רבות מהן מצעירים בעלי תארים אקדמיים, חלקם אפילו עם תארים "רציניים" כמו משפטים ומינהל עסקים.

המשבר הכלכלי העולמי, שהוביל את אבטלת הצעירים לשיא, הפך את תהליך ההתפכחות לכואב יותר. גם בישראל, הסטודנטים ובוגרי האוניברסיטאות שמתקשים להתקדם בחיים הם חלק מרכזי ממחאת האוהלים. "עשיתי תואר, ועכשיו ייקח לי שבע שנים לשקם את חשבון הבנק שלי", נשמע צעירה אומרת בימיה הראשונים של המחאה.

"יש ניתוק בין שוק העבודה, כלומר המשרות שבאמת קיימות, לבין החינוך שלו זוכים סטודנטים כיום. בהחלט אפשר לדבר על זה במונחים של בועה, אף שהאנלוגיה לא מושלמת", אומר הכלכלן וההיסטוריון האמריקאי ריצ'רד ודר, פרופסור באוניברסיטת אוהיו ועמית במכון המחקר השמרני AEI. ודר, מחבר הספר "Going Broke by Degree: Why College Costs Too Much" (מתרוששים בגלל תואר: מדוע השכלה גבוהה עולה יותר מדי), הוא מהקולות הבולטים המביעים כיום התנגדות למה שהוא מכנה "השקעה מוגזמת בחינוך". בארה"ב, הוא אומר, יש שתי השקעות שבהן האמריקאים מאמינים בתוקף: דיור והשכלה. בועת אחת כבר פקעה, וייתכן שהאחרת כבר בדרך.

"צרכנים שתהו בעבר אם זה שווה להוציא 4,000 דולר למ"ר עבור בית, שואלים את עצמם כעת אם שווה לשלם 1,000 דולר בשבוע כדי לשלוח את הילד שלהם לקולג'", כתבו כבר ב-2009 ג'וזף מאר קרונין, לשעבר הממונה על החינוך במדינת מסצ'וסטס, והווארד אי. הורטון, נשיא מכללת ניו אינגלנד לפיננסים, במאמר במגזין "Chronicles of Higher Education" שבו תיארו את הבועה המתנפחת כ"נכס שמוערך באופן מלאכותי ולא הגיוני, שאינו בר קיימא".

"מספר הבוגרים שלהם תארים אקדמיים צומח במהירות גבוהה בהרבה מהצמיחה במספר המשרות שלהן דרוש החינוך הזה", אומר ודר. "מספר המשרות שלהן דרושות מיומנויות טכניות, מה שאנחנו מכנים ‘צווארון לבן', צומח, אבל לא מהר מספיק. לכן יותר ויותר בוגרי אוניברסיטאות ומכללות הולכים לעבוד כברמנים, כנהגי משאיות, כצבעים - עבודות שלא דורשות יותר מהשכלה תיכונית". 80 אלף ברמנים ו-317 אלף מלצרים ומלצריות בארה"ב מחזיקים בתארים אקדמיים, כמו גם 25% מעובדי הטלמרקטינג. בסך הכל, 17 מיליון אמריקאים עובדים כיום בעבודות שלא מצריכות יותר מהשכלה תיכונית.

אין עבודה? תעשו תואר שני

"אני מתחילה להיות קצת ממורמרת מהמשאבים שהשקעתי בתואר, זמן וכסף, כשאני רואה עד כמה זה לא מועיל לי בקריירה", אומרת רעיה אבן דוד, 26, שלמדה לתואר במדעי הרוח באוניברסיטה העברית ועובדת כיום במשרה מלאה בתנועת הנוער נצר (נוער ציוני רפורמי). "לא יודעת, אולי זאת היתה הבטחת שווא שלתואר יש קשר לשוק העבודה. יש אינפלציה של תארים, אבל אף אחד לא אמר לי את זה. עשיתי את התואר הראשון במחשבה שהתואר השני יהיה יותר מוכוון למקצוע, אבל הייתי בת 25 כשעשיתי את התואר וראיתי שאני צריכה להתחיל לעבוד. הייתי נטל כלכלי על ההורים, ילדה גדולה עם בן זוג".

ההורים עבדו עלינו

הדיון שצובר תאוצה בכל העולם מגיע לאט לאט גם לישראל. החומה שבה נתקלים האקדמאים הצעירים הישראלים שמתקשים למצוא עבודה היא אותה חומה שבה נתקלים צעירים במדינות אירופה: אין להם ניסיון, והמעסיקים חוששים להיות אלה שמעניקים להם אותו. העובדה שסיימו בציונים מעולים חסרת משמעות. "הייתי בראיון כתועמלנית תרופות בחברה בכפר סבא. אני יושבת מול מי שמראיינת אותי, והיא רואה בקורות החיים שלי שלמדתי ביולוגיה ועזבתי", אומרת יעל, 26, שסיימה תואר ראשון במדעי התזונה במכון ויצמן. "חרה לה מאוד שעזבתי את התואר. מה זה מעניין אותך? מה זה רלוונטי? את התואר שלי סיימתי עכשיו עם ציונים מעולים. רבים נמצאים במצב שלי. אחותי סיימה תואר בפסיכולוגיה במסלול ישיר לדוקטורט, ואני לא יודעת מה יהיה לה כשהיא תצא מהאקדמיה".

"אני עובד בעוד שתי עבודות במקביל וחי בצמצום, גם כי אני בן אדם כי וגם כי אין לי אפשרות אחרת. גם ההורים עוזרים", אומר אסף יעקובוביץ', ממייסדי ועד המאבק של המתמחים בפסיכולוגיה. "יש בזה משהו שגם מנציח חתך סוציו-אקונומי מסוים, כי אנשים ללא תמיכה כלכלית כלשהי לא יוכלו לצלוח את התואר". יעקובוביץ' וחבריו ניצלו את גל המחאה החברתית השוטף כעת את ישראל, והם דורשים תנאים טובים יותר עבור המתמחים בפסיכולוגיה, שלעתים משתכרים פחות מ-2,000 שקל בחודש על עבודה שהיא בפועל משרה מלאה.

"רוב הצעירים עוברים את המסלול שעברתי", הוא אומר. "הייתי קצין בצבא, השתחררתי בגיל מאוחר ולא ויתרתי על האפשרות להיכנס למקצוע שמעניין אותי ונראה לי משמעותי, פסיכולוגיה קלינית. נכנסתי ביודעין למסלול ארוך ומפרך. תואר ראשון של שלוש שנים ותואר שני שקשה להתקבל אליו. במקרה שלי עברו שנתיים בין התואר הראשון לשני. ואז צריך למצוא התמחות, שמתחילה שנה מיום הסיום הלימודים. בקיץ 2009 סיימתי את הלימודים והתחלתי את ההתמחות. התקבלתי להתמחות בת ארבע שנים בקריית גת, כך שמדובר גם בנסיעות ארוכות וגם בתנאים של מגזר ציבורי. אדם בן 34.5 עם כזאת השכלה מצפה לעבוד באווירה אחרת לגמרי.

"קשה לי למצוא את הנקודה בזמן שבה הבנתי עד כמה השכר נמוך, אבל זה היה אחרי שהתחלתי תואר שני. הכרתי הפחדות וסיפורים על כך שבהמשך לא מרוויחים בכלל עד שפותחים קליניקה פרטית, אבל לא ידעתי שבמהלך ארבע שנים בהתמחות אתה מרוויח כל כך מעט, 2,500 שקל ברוטו בחודש, לעבודה קשה וערכית.

"המערכת גורמת לך להרגיש במידה מסוימת צעיר וילד, אף על פי שאתה בעצם באמצע שנות ה-30 לחייך, ומחזיק בעמדה שיש בה המון אחריות ושנדרשת ממנה בגרות רבה. אתה בדיסוננס בין מה שאתה עושה בחדר לבין מה שאתה עושה מחוץ לחדר, שם אתה מקבל את השאריות של העוגה. מי שמתחיל תואר שני וחושב שבעוד שנתיים הוא מסיים ומגיע לחוף מבטחים, מבחינה כלכלית או מקצועית, לא מודע למה שקורה בתחום".

טקס סיום של בוגרי משפטים באוניברסיטת חיפה
טקס סיום של בוגרי משפטים באוניברסיטת חיפה

"אין ספק שיש לאנשים בעלי השכלה קושי למצוא תעסוקה כיום", אומרת נילי ברקאי, יועצת קריירה במרכז לפיתוח קריירה של אוניברסיטת תל אביב. "אנחנו קוראים לזה בועת האינטרנט. רוב החיפוש מתבצע כיום באמצעות אתרי אינטרנט, ויש חשיפה גדולה להצעות עבודה - מאות אנשים פונים לכל משרה, ופעמים רבות קובץ קורות החיים שלך בכלל לא מגיע למישהו שיכול לשקול אותך למשרה".

ברקאי מסמנת מיד את התחומים הבעייתיים לעומת אלה שאין בהם קשיים. הרשימה לא מפתיעה: בוגרי משפטים, מינהל עסקים ומדעי המחשב עוד נהנים מביקוש חזק מצד מעסיקים, בעוד שבוגרי מדעי הרוח ובוגרי חוגים כמו כימיה, ביולוגיה, פיסיקה ואפילו מתמטיקה מתקשים למצוא עבודה.

"בגדול, אנחנו לא מרגישים שיש יותר מצוקה מאשר בתקופות אחרות שהיו קשות עבור המשק", אומרת ברקאי, שמחשיבה את התקופה הנוכחית לקשה, למרות נתוני הצמיחה והאבטלה שבשפל. "יש תחומים שבהם יש תזוזה טובה, והרבה תחומים - כמו כל התחום החברתי - שסובלים. אולי בצד הטכנולוגי יש פריחה חסרת תקדים, אבל במקומות אחרים אני לא מרגישה את זה.

חלוקת הסטודנטים לפי תארים

"הדבר שהכי מטריד את הצעירים הוא שאין להם ניסיון, והם לא מצליחים להתקבל לשום מקום בלעדיו. בתקופות של פריחה המעסיקים נדיבים יותר. אנחנו עובדים עכשיו עם בחור שעשה דוקטורט במתמטיקה, ובעבודה האקדמית שלו פיתח אלגוריתמים, אבל הוא חסר ניסיון בתעשייה ולא מצליח למצוא עבודה. תיאורטית אתה מצוין, אומרים לו, אבל אין לך ניסיון".

ברקאי מספקת דוגמה מוחשית לבועת האינטרנט. "פירסמנו הצעות עבודה לתפקיד באוניברסיטה וקיבלנו 700 קורות חיים. חלקם בטח היו טובים, אבל לא יכולנו להגיע אליהם. זה היה פשוט שיטפון".

הפתרון, היא אומרת, "הוא לפתור את הדילמה הגדולה שבין הרצון להשיג ציונים טובים לבין הצורך לנצל את תקופת הלימודים לרכישת ניסיון. ההיגיון אומר שאם יש לי ציונים מצוינים יהיה לי קל למצוא עבודה, אבל אנשים צריכים להשקיע יותר במילוי שורות בקורות החיים שלהם. תואר שני עוזר אף הוא. לאנשים שמשיגים תואר שני קל יותר להשתלב, כי זה מחפה על חוסר הניסיון".

ת', 34, שהשלימה תואר ראשון ונמצאת בשלבי סיום של תואר שני, לא מרגישה שקל לה יותר להשתלב בשוק העבודה. באחרונה היא פוטרה מעבודתה כדיילת, והיא מרוויחה 23 שקל בשעה בעבודתה הנוכחית. "כבר בלימודים ידעתי שלא אוכל לעשות כלום עם התואר, אבל חשבתי שאם אעשה תואר, יראו זאת בעין יפה, ולא יגידו לי ‘אז מה'. לא התקבלתי לעבודה כפקידה כי אמרו שאין לי ניסיון. אפילו להיות מזכירה לא חושבים שאני מספיק מוכשרת. כמה משפיל".

"יש אינפלציה של תארים, ומוסדות ההשכלה הגבוהה וגם התיכונים לא מכינים אותך לעולם האמיתי. לא רימו אותנו רק באוניברסיטה, רימו אותנו גם בבית הספר", אומרת אבן דוד, "כל המערכת צריכה להשתנות ולהתאים את עצמה לעולם ולמצב הכלכלי שבו אנחנו חיים".

רעיה אבן דויד: "הבנתי שאני צריכה להתחיל לעבוד"
רעיה אבן דויד: "הבנתי שאני צריכה להתחיל לעבוד"

יעל נתקלה בבעיה דומה. "סיימתי לימודים לא קלים, שלא קל להתקבל אליהם", היא מעידה. למרות זאת, היא תקועה. "למדתי שנתיים ביולוגיה בתל אביב ועזבתי. החלטתי שאני לא רוצה חיים אקדמיים. התואר שלי במדעי התזונה נחשב לתואר עם יותר סיכוי למצוא בו עבודה, אבל זה לא באמת עובד ככה. כל מי שסיים את הלימודים בתחום הזה נמצא במצב קצת מגוחך, שבו כדי שנוכל לקבל הסמכה כתזונאים, צריך לעבור סטאז'. אבל כיום ההחלטה מי יעשה סטאז' ואיפה מוחלטת בהגרלה שרירותית לחלוטין של משרד הבריאות. אנחנו משלמים על הסטאז' 10,000 שקל, ועובדים בו חמישה ימים בשבוע. אין סיכוי שתוכל לעבוד תוך כדי. אתה יכול לחכות עד שנתיים להיכנס לסטאז', ויש לך ואקום כזה. סיימת את התואר ואתה לא יכול לעבוד בתחום שלך. אתה תקוע.

"היום אני עושה קורס בניטור מחקרים קליניים, שעולה 5,250 שקל. אני פשוט מחפשת אלטרנטיבה בתחום שלא קשור לתזונה כי הרגע שבו אוכל להתחיל לעבוד כתזונאית הוא עוד שנתיים מהיום. אני לא רוצה לתת עוד כסף לאקדמיה, כי אם הייתי עושה תואר שני הייתי נהפכת לאובר-קווליפייד ללא ניסיון מקצועי.

"יש לי חבר טוב שסיים לימודי משפטים וסטאז' והוא מצא עבודה בחצי משרה מהבית. חצי שנה הוא ישב בבית ולא הצליח למצוא עבודה. יש לי חברה שסיימה לימודי ביוכימיה של מזון באוניברסיטה העברית וכיום עובדת כדיילת באל על. גם אתרי העבודות הם שקר: אני שולחת כל יום חמישה קבצים של קורות חיים וחזרו אלי עד כה רק ממקום אחד. אני רק רוצה לצבור ניסיון עבודה, אבל אף אחד לא נותן לך, וכל עוד אין לך ניסיון מקצועי בתחום שלך בקורות החיים, לאף אחד לא אכפת שסיימת בהצטיינות את הלימודים. אז אמנם לא הבטיחו לנו באוניברסיטה שנצא לשוק העבודה ומיד נסתדר, אבל יש פער גדול בין הציפייה שלך בתור סטודנט שמסיים תואר קשה מאוד, לבין העובדה שאחר כך אף אחד לא מתייחס אליך ברצינות. אתה יוצא עם שום דבר".

"לא יכולתי לדעת שזה לא יועיל לי עד אחרי שכבר עשיתי את זה", אומרת אבן דוד, "כל העניין של 'יש עבודה - אין עבודה' זה לא משהו שמבינים כשמשתחררים מהצבא. התפישה היא של מריטוקרטיה, שאם אתאמץ - אצליח. ‘מה פתאום שאהיה מובטלת? לי זה לא יקרה, אני באה מבית טוב'. ואז הבנתי שאני עוד בורג במערכת, והשוק תחרותי ומתגמל באופן נמוך".

לדברי ודר, יותר ויותר צעירים מרגישים מרומים. "הם לא מרגישים כך כשהם מתחילים ללמוד, כמובן. הם חושבים לעצמם: ‘אחיה חיים של מעמד בינוני, עם מכונית נחמדה, בית נחמד, ואשה נחמדה עם ילדים', ופתאום יש להם חובות והם עובדים בשכר נמוך, שמקשה עליהם להחזיר את ההלוואות שלקחו. זה מזכיר לי את הימים שאחרי פקיעתה של בועת הדיור בארה"ב. יש התפכחות גוברת ותחושות של בגידה. סטודנטים אומרים לי ‘ההורים שלנו והמבוגרים העבירו לנו את המסר הלא נכון, הונו אותנו'".

עלייה במקבלי תארים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל

"חשוב לזכור שהיקף החובות בארה"ב, עבור עורכי דין ורופאים, עשוי להגיע ל-200-300 אלף דולר", אומר ודר, "עבור תואר ראשון רגיל של ארבע שנים, החוב יכול להגיע ל-50-100 אלף דולר במוסדות נחשבים. נגיד שלקחת הלוואה כזאת ואתה משתכר 50 אלף דולר בשנה, זה כמעט כמו משכנתא על בית. ובשלב מסוים אולי גם תרצה לקנות בית. זה עול נוסף. אתה משלם אלפי דולרים בשנה בריבית. אני מכיר רבים שמשלמים 30%-40% מהשכר שלהם על החזר הלוואות ללימודים, גם באמצע שנות ה-30 לחייהם. היה לי אפילו סטודנט ששקל להתאבד בגלל החובות. הוא אמר, ‘חשבתי שיהיו לי חיים טובים, ואני צריך לחזור להורים כי אני לא יכול להרשות לעצמי לגור לבד עם חובות של 200 אלף דולר והחזר הלוואה של 6,000-7,000 דולר בשנה'. למזלו, הוא השיג עבודה טיפה יותר טובה וחברה שעזרה לו כלכלית, והמצב שלו הסתדר.

"יש לנו בעיה של ציפיות. האוניברסיטאות והפוליטיקאים אמרו לכולם שהם צריכים ללכת ללמוד בקולג', ועכשיו תרגיש כמו כישלון אם לא תלך ללמוד. יצרנו מצב שיהיה קשה ומצער לשבור את התרבות הזאת, וזה יכלול הרבה עצב ואולי אפילו שערוריות, תוכניות טלוויזיה על בוגרי אוניברסיטאות מובטלים וכדומה".

התואר לא היה מיותר

למרות התסכול של בוגרי אוניברסיטאות ומכללות רבים, המצב בישראל טוב יחסית לעולם. לפי נתוני ה-OECD, %44 מקרב בני ה-25-64 בישראל הם בעלי השכלה גבוהה, נתון שמציב את ישראל בין המדינות המשכילות בעולם, יחד עם ארה"ב, קנדה ויפן. לפי נתוני משרד התמ"ת, בקרב בני 23-28 שיעור הלומדים עומד על 37%, לעומת 44% מבני 18-22. בניגוד לשאר העולם, הצעירים המשכילים בישראל לא סובלים מאבטלה - למעשה, הביקוש לבוגרי אוניברסיטאות ומכללות חזק בישראל בתחומים כמו הנדסה, אלקטרוניקה, חומרה וגם מקצועות שסובלים ממחסור, כמו אחיות. הבעיה, אם כבר, היא השכר הנמוך שמקבלים צעירים רבים - במיוחד ביחס ליוקר המחיה.

עם זאת, התופעה של "השכלת יתר" - אנשים שרמת ההשכלה שלהם גבוהה מזו הדרושה להם בעבודתם - נעשית נפוצה יותר ויותר בישראל. מחקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2008, שהסתמך על נתונים מ-2004, העריך כי שיעור השכלת היתר בקרב בוגרי אוניברסיטאות בישראל עומד על 29%-37%, מהגבוהים במדינות המערב. לפי חישוב אחר, הנתון הוא 47%-42%, והשיעור הגבוה ביותר של בוגרים בעלי השכלת יתר נמצא בקרב בוגרי מדעי הרוח והחיים, והשיעור הנמוך ביותר בקרב בוגרי מינהל עסקים. עובדים שסובלים מהשכלת יתר נוטים להחליף מקומות עבודה בתדירות גבוהה יותר, להיות צעירים יותר ושכרם נמוך ב-11% מזה של עובדים שעבודתם מתאימה לרמת ההשכלה שרכשו.

פרופ' יהודה כהנא מאוניברסיטת תל אביב דווקא אינו מזהה בועת השכלה גבוהה בישראל. "זאת שאלה של ביקוש והיצע", הוא מסביר את הקשיים שבהם נתקלים חלק מבוגרי האוניברסיטאות במציאת עבודה או השתלבות בתחומם. "יש מקצועות, למשל רופאים, שמקבלים שכר נמוך מאוד בגלל מערכת ממוסדת שפוגעת בהם, וזאת בושה וחרפה. אבל השכלה גבוהה ממלאת כיום את התפקיד שמילאה פעם תעודת בגרות. אם אין לך את זה, אתה באמת בבעיה.

"בשנות ה-50 וה-60, על רקע המרוץ לחלל, חלה עלייה חדה במספר המהנדסים בארה"ב ובעולם. היה לנו ביקוש עצום למהנדסים, השכר שלהם עלה, והפקולטות להנדסה גדלו. בשנות ה-70 הביקוש ירד והיה לנו עודף של מהנדסים, אז מספר המשרות החל לרדת. הפקולטות קטנו. האוניברסיטה שלי שקלה לבטל את הפקולטה להנדסה. כעת חזר הביקוש למהנדסים. יש תקופות של 10-15 שנה שבהן יש יותר מדי מהנדסים או עורכי דין ולוקח לשוק שנים להסתגל".

חשוב לציין שלמרות הדיבורים על בועה, פירושה של השכלה גבוהה עבור רבים הוא עדיין יותר כסף. בישראל, למשל, 85% מהגברים המשכילים ו-82% מהנשים המשכילות מועסקים. שכרו החודשי הממוצע של גבר יהודי בעל השכלה אקדמית הוא 10,542 שקל, לעומת 7,186 שקל לגבר שסיים 12 שנות לימוד בלבד. עם זאת, בארה"ב, שני מיליון בוגרי אוניברסיטאות אינם מועסקים כיום או אינם מועסקים בתחומם - זינוק של 17% מאז 2007.

"הנתונים עדיין מראים שבוגרי השכלה גבוהה מרוויחים יותר מבוגרי תיכון, לפעמים 60%-80% יותר", אומר ודר. "סטודנטים טובים שהולכים לקולג'ים טובים ירוויחו יותר. אבל יש כאלה שפחות מצליחים אקדמית: 40% מהסטודנטים לא מסיימים את התואר. אנשים שנופלים לקטגוריה הזאת הם אלה שצריכים לחשוב מה התועלת של השכלה אקדמית עבורם".

העודפים, מזהיר ודר, פוגעים יותר ויותר גם במקצועות שנחשבים כיום לרווחיים. "יש לנו יותר מדי עורכי דין בארה"ב, וכנראה גם בישראל. אם נסתכל במשכורות ההתחלתיות של מורים ובוגרי תארים בהיסטוריה או בעבודה סוציאלית, הם מקבלים פחות מחצי מהמשכורות של בוגרי ראיית חשבון למשל. התוצאה היא שגם שם מתחילים לראות עודפים. אני מתחיל לראות עורכי דין שלא הולך להם טוב. זאת תופעה שבעבר היתה נדירה, אך נהפכה לנפוצה יותר". בעקבות הדיבורים על בועה, לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", נפל מספר הבקשות להתקבל לפקולטות למשפטים בארה"ב ב-11.5% ב-2011 לרמתו הנמוכה מאז 2001 - לאחר עלייה של 6.3% בין 2007 ל-2009 וזינוק של 20% ב-2001-2002.

"אני לא חושב שיש תארים שאין להם ערך", אומר כהנא, "ביקוש והיצע פועלים על שווקים תחרותיים, אבל יש מקומות שבהם מאוד חשוב למדינה שיהיו דברים מסוימים. נכון שאין תועלת מיידית למקצועות מסוימים, אבל הם חשובים כי הם חלק מהמורשת העולמית שצריך להעביר. אתה לא רוצה לגדל פה רק בוגרי מינהל עסקים שיהיו ללא השכלה כללית".

"ייתכן שלא בחרתי את החוג הנכון, הוא לא מוכוון תעסוקה כמו חשבונאות, אבל התואר לא היה מיותר", אומרת אבן דוד. "הוא עזר לי לפתח את הכיוון המקצועי שלי. בלי תואר לא הייתי יודעת מה הזהות שלי, ולא הייתי מצליחה לשאול שאלות, הוא היה רלוונטי מאוד במובן של התפתחות והתבגרות. עם זאת, חינוך בלתי פורמלי, ניהול מלכ"רים, הם לא תחומים רווחיים ואני רוצה יותר כסף. אני רוצה תנאי חיים כמו שההורים שלי היו יכולים לתת לי, ואין ירושה שמחכה לי. אני שוקלת למכור את נפשי לשטן וללמוד מינהל עסקים".

אחת הבעיות, אומר ודר, היא שסטודנטים רואים בלימודים השקעה מצד אחד, ומצד שני גם כלי חברתי. "הם צורכים חינוך גבוה, במיוחד אלה ששוהים במעונות. בארה"ב רבים מהם נשארים חמש שנים או יותר בלימודים, משום שהם נהנים כל כך. יש להם סמים, אלכוהול וסקס. הם לא עובדים קשה מדי, וגם זאת בעיה. הלימודים הם גם השקעה וגם החלטה צרכנית. דיור, במובן מסוים, הוא גם כזה.

"אני חושב שאנחנו מגיעים לסף בחינוך הגבוה שנהפך לבלתי נסבל, או פשוט לא בר קיימא. קשה לי לומר בביטחון מה יקרה, משום שאנחנו מגיעים למצב שמעולם לא קרה בעבר, אבל משהו הולך להישבר. זה אולי יהיה שינוי רדיקלי באופן שבו אנחנו מתייחסים לחינוך גבוה. אולי מעבר מהאוניברסיטאות המסורתיות למערכת של בדיקות כשירות לעבודות, שבהן יהיה פחות דגש על תארים. הבעיה הזאת עלולה להחמיר להיקף שיגרום לבעיה בינלאומית, וזאת תוביל לשינוי רדיקלי. מה יהיה השינוי הזה, אני כבר לא יודע".

אין סנטה קלאוס

פיטר תיל נחשב לאגדה בקרב יזמים. ב-1998 הוא היה ממייסדי שירות התשלומים המקוון פייפל. הוא גם היה המשקיע הראשון בפייסבוק והעניק לחברה הצעירה 500 אלף דולר.

לתיל, שהונו מוערך במיליארדים הודות לאותה השקעה מוקדמת בפייסבוק, יש גם כישרון מיוחד לזיהוי בועות פיננסיות. את בועת הדוט.קום הוא זיהה יותר משנה לפני שפקעה, ואת הבועה שהתפתחה בשוקי הדיור והפיננסים בארה"ב הוא זיהה שנים לפני שהמשבר הפיל את הכלכלה העולמית וסירב בתוקף להשקיע בנדל"ן. ב-2010 הוא זיהה היווצרות של בועה נוספת: בועת הההשכלה הגבוהה.

"בועה אמיתית נוצרת כשמשהו מוערך במחיר גבוה מדי ומאמינים בו באדיקות", אמר באפריל בראיון לבלוג הטכנולוגיה טק קראנץ', "חינוך הוא אולי הדבר האחרון שאנשים עדיין מאמינים בו בארה"ב. מסוכן להטיל ספק בערך שלו. זה טאבו מוחלט, כמו לומר לילדים שאין סנטה קלאוס".

שכר הלימוד, אמר תיל, גבוה מדי, נטל החובות שלוקחים סטודנטים על עצמם - במיוחד בארה"ב - הוא עצום ומסוכן, וכל הסימנים מצביעים על כך שהערכת השווי של תארים אקדמיים מופרזת באופן משמעותי. בארה"ב עקף היקף ההלוואות לסטודנטים את היקף החובות לכרטיסי אשראי ועלה ב-2011 ליותר מטריליון דולר -זינוק של 47% לעומת העשור הקודם. בארה"ב ובקנדה צוברים הסטודנטים בממוצע חוב של 23 אלף דולר.

מספר הלוואות הסטודנטים בארה"ב זינק בשנתיים האחרונות ב-29% ל-69 מיליון דולר. כדי להשלים תואר באוניברסיטאות או במכללות נחשבות, הם צוברים לעתים חובות של רבע מיליון דולר ויותר, שאותם הם משלמים עד סוף שנות ה-30 לחייהם. השכר החציוני של בוגרי קולג' בארה"ב ב-2010, אגב, היה 27 אלף דולר בשנה, לעומת 30 אלף דולר ב-2006.

המצב החמיר כל כך עד שסוכנות הדירוג מודי'ס הזהירה החודש כי רמת החובות שצוברים סטודנטים בארה"ב אינה בת קיימא ואמרה כי "אי אפשר לשלול את האפשרות של בועה בחינוך", שעשויה להוביל למשבר פיננסי על רקע עלייה בחדלות הפירעון של הלוואות סטודנטים. בניגוד להלוואות אחרות כמו משכנתא, מחובות להלוואות סטודנטים בארה"ב אי אפשר להשתחרר גם באמצעות הכרזה על פשיטת רגל, לפי חוק שקבע נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש הבן. לווית וכעת אתה לא מצליח למצוא עבודה שתאפשר לך להחזיר את חובותיך? בעיה שלך. מהלוואת סטודנט ישחרר רק המוות.

הבועה המתפתחת גם הובילה את תיל לחשוש שכל הרדיפה הזאת אחרי תארים תוביל לירידה בהיקף החדשנות הטכנולוגית. הוא מצא לכך פתרון מקורי: הוא משלם לתלמידים מצטיינים כדי שלא ילכו ללמוד. תיל יזם את התוכנית 20 Under 20 (20 מתחת ל-20), שמעניקה 100 אלף דולר ל-20 צעירים מתחת לגיל 20 שיסכימו לא ללכת לקולג' ובמקום זה להקים חברה ולפתוח בקריירה של יזמות באופן מיידי. המודל: ביל גייטס, סטיב ג'ובס, מארק צוקרברג - כולם צעירים מבריקים שלא התאימו למסגרת האקדמית ומצאו דרך אחרת לשנות את העולם.

"אם תסתכל על המחיר של שכר הלימוד בארה"ב, הוא עלה פי ארבעה בעשור האחרון, והאיכות לא השתנתה כלל. המחיר עולה במהירות כי אנשים מוכנים לשלם כל מחיר ולא נעצרים לשאול אם המחיר הזה מוצדק, ואם התועלת שווה את זה, במונחי זמן, כסף וחובות", אומר ג'ים אוניל, שעומד בראש קרן הצדקה של תיל ומנהל את תוכנית 20 Under 20. "המטרות שלנו הן למשוך תשומת לב לבועת ההשכלה הגבוהה ולהניע יותר צעירים מוכשרים לכיוון של חדשנות טכנולוגית".

"ב-150 השנים האחרונות, זרם תדיר של חידושים טכנולוגיים הוביל לצמיחה כלכלית בעולם המערבי", מוסיף אוניל. "אם קצב החידושים יאט, יהיו לכך השלכות כלכליות רעות מאוד. כולנו בעולם המערבי סומכים על צמיחה כלכלית מתמשכת. פיטר מודאג מכך שהעתיד צופן בחובו פחות חדשנות, ולכן חשבנו מה נוכל לעשות כדי לערב יותר צעירים מוכשרים בחדשנות ובסטארט-אפים. החלטנו שחובות ולימודים הם אלה שבדרך כלל מונעים מצעירים לעסוק בחדשנות, ולכן אנו מנסים להשיג צעירים ללא חובות, מתחת לגיל 20. זו בעיה גלובלית, ולכן זאת תוכנית גלובלית. קיבלנו יותר מ-400 בקשות מיותר מ-20 מדינות, בהן ישראל, ולא יכולנו לצמצם את המספר ל-20, לכן במחזור הראשון של התוכנית יש 24 צעירים".

ובבועה כמו בכל בועה, אומר אוניל, יש מי שמרוויח: המוסדות להשכלה גבוהה והפוליטיקאים, שבמשך שנים נהנו מעלייה מתמדת במספר הסטודנטים, בשכר הלימוד ובתקציבים. "אני חושב שחינוך הוא ברמה מסוימת אשליה שמוכרים פוליטיקאים. אנשים תמיד שואלים אותם מה הם עושים בנוגע לכלכלה, והם תמיד אומרים ‘נשלח יותר צעירים לאוניברסיטה'. יש בעלי אינטרסים רבים, כמו פוליטיקאים וראשי מוסדות להשכלה גבוהה, שרוצים למנוע מאחרים להטיל ספק בתעשייה הזאת. אבל מדובר במוצר שהם מוכרים ובתעשייה בדיוק כמו תעשייה אחרת. בכל פעם שאתה מוכר מוצר, אתה אומר לאנשים שהוא חיוני ושכולם צריכים אותו - כי כך אתה יכול להצדיק העלאות חדות במחירו".

עניין עם פועלי בניין

ככל שיותר ויותר צעירים ממלאים את המוסדות להשכלה גבוהה, ולאחר מכן את שוק העבודה העולמי - כך צפויה הבעיה להחמיר. כבר עכשיו מכונה דור שלם "דור אבוד" משום שהצמיחה העולמית המדשדשת אינה מייצרת מספיק משרות עבורו, והשנים הקרובות עלולות להפוך את מה שכרגע נמצא בגדר בעיה כלל עולמית למשבר עבודה גלובלי שהפתרונות לו אינם ברורים.

לדברי אוניל, השורה התחתונה היא שהשכלה גבוהה היא השקעה נבונה עבור אחדים, אך לא עבור אחרים. "יש אנשים בעלי תוכנית מפורטות לגבי מה הם רוצים להשיג מהלימודים, והם בוחרים במסלול שיהיה רלוונטי לקריירה שלהם. זאת השקעה טובה. חצי מהצעירים שסיימו לפני שנה לימודים בארה"ב מובטלים או עובדים במשרות שלא קשורות לתואר שלהם. פירוש הדבר הוא שהחובות שלקחו כדי ללמוד בקולג' לא השתלמו להם בכלל".

אחד הפתרונות שבו דוגל תיל הוא יזמות. חברות כמו בלאקסטון ו-AT&T, מנפאואר ומיקרוסופט, פתחו גם הן תוכניות יזמות כדי לעודד תלמידי תיכון שעוד לא התחילו לימודים אקדמיים וצעירים שסיימו, להקים חברות משלהם. תוכנית יזמות שהחלה ב-2008 באוניברסיטת מיאמי ונועדה לשכנע צעירים להקים עסקים משלהם במקום לחפש עבודה בחברות אחרות הובילה לפתיחתן של 45 חברות על ידי סטודנטים ובוגרים. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, התייחס גם הוא ליזמות כפתרון אפשרי לאבטלת הצעירים ברחבי העולם ואמר כי "קידום יזמות בקרב צעירים היא אחת הדרכים לפתור את הבעיה הזאת".

"בארה"ב יש מספר עצום של צעירים שהולכים ללמוד משפטים, לא מצליחים למצוא עבודה כעורכי דין ותקועים בחובות ענק. אלפי אנשים בני 30 ויותר תקועים עם חובות בעבודות שלא באמת מנצלות את הכישורים שלהם. לכן אנחנו מנסים לגרום למתבגרים ששוקלים ללכת לקולג' לשקול את היתרונות ואת החסרונות של צעד כזה", אומר אוניל. "החשש הגדול ביותר שלנו הוא שלא תהיה מספיק חדשנות טכנולוגית שתאפשר לכלכלה לצמוח. ביל גייטס, מארק צוקרברג וסטיב ג'ובס הם אנשים שהיה להם חזון, משהו שהיה להם יותר דחוף לעשות מאשר ללמוד, והתברר שזה גם הועיל יותר לחברה.

"יש כל כך הרבה דרכים ללמוד, ומדי שנה נוצרות עוד דרכים. אני חושב שבעתיד נראה יותר מודלים ללמידה בגילים שונים ובדרכים שונות ושיתאימו יותר לעבודה, לא רק המודל של 50 השנים הקודמות שבו כולם יושבים ארבע שעות בחדר הרצאות. זה טוב לאנשים מסוימים עם מיומנויות מסוימות, לא לכולם".

גם מהבוגרים נדרשת הסתגלות מסוימת למציאות והנמכת ציפיות: לא כולם יכולים להיות יזמים, כמו שלא כולם יכולים להיות עורכי דין, כלכלנים ורואי חשבון עם משכורת תלת ספרתית. "אנשים מאמינים שזה לא מכובד להיות חשמלאי או שרברב, אבל אין שום דבר רע במקצועות האלה. המשכורות בהם טובות", אומר ודר. "יש לנו מחסור בחלק מהתחומים המסורתיים, שלא דורשים חינוך אוניברסיטאי אבל כן דורשים מיומנות. חשמלאים מרוויחים יותר ממורים או מחלק מבוגרי הקולג'. אני מכיר בחור שסיים תואר שני ולומד כעת להיות חשמלאי, כי הוא ירוויח יותר וייהנה יותר".

גם זאת תופעה שהולכת ומתרחבת בשנים האחרונות. יותר ויותר בוגרי אוניברסיטאות, שוכני משרדים, עוברים לעבודות כפיים. מתיו קרופורד, למשל, עשה מזה קריירה שנייה. קרופורד, עמית מחקר במכון ללימודי תרבות מתקדמים באוניברסיטת וירג'יניה ומחבר הספר "Shop Class as Soulcraft" (שיעור מלאכה כעבודה על הנפש), החליט אחרי קריירה אקדמית מטאורית לפתוח עסק קטן לתיקון אופנועים בריצ'מונד, וירג'יניה. התוצאה היתה ספר שמשבח את כל המקצועות שהחברה המערבית - בחיפוש הבלתי פוסק שלה אחרי ידע וכסף - הפנתה להם את גבה: מחשמלאות ועד נגרות. לעומת משרות צווארון לבן, שבהן יש פחות ופחות ביטחון תעסוקתי ולעתים גם שכר נמוך, טען קרופורד, עבודות כאלה מעניקות הן ביטחון והן שכר מתגמל.

נעם אופנהיימר עשה מסלול דומה: לאחר לימודי אדריכלות בטכניון, סטאז' ועבודה כאדריכל במשרד ידוע, הוא החליט לעבור לעבוד כפועל בניין. כיום אופנהיימר, 35, הוא קבלן ובעל חברה המשלבת בין בנייה לתכנון. "גיליתי שמבחינה מקצועית קורה פה משהו עצוב ומעניין. משרדי האדריכלים בישראל גובים סכום כל כך נמוך עבור העבודה שלהם, שהם משלמים שכר נמוך לעובדים ואלה נאלצים להרוויח בכל מיני דרכים ועמלות שהן לא חוקיות מבחינת תקנון המהנדסים והאדריכלים.

"המציאות פשוט הוכיחה לי שאין כל קורלציה בין כמות העבודה והשעות והאחריות שאתה לוקח על עצמך לבין ההכנסה. אבל אמרתי לעצמי, ‘אני אוהב את המקצוע ואת תחום הבניין, תמיד התעניינתי בפן הטכני'. עזבתי את המשרד לגמרי ועברתי להיות פועל בניין הכי פשוט שיש, בגיל 32, סוחב שקי מלט וטיח".

הלימודים, הוא אומר, לא מכינים את הסטודנטים לשוק. "אתה משיג השכלה, התואר תרם מבחינת רוחב היריעה שאתה צריך לעסוק בה והאנשים שמלמדים אותם ולומדים אתך, שהם רציניים, אבל אחוז גדול מהאנשים שלמדתי אתם נשרו מהמקצוע אחרי שנה-שנתיים. היתה לי דריסת רגל, עבודה, אבל ראיתי לאן הגרף הזה מוביל: שיפור במשכורת של 500 שקל שנה במקרה הטוב.

"צריך לתאם ציפיות. יש ציפיות מטורפות, שהן לא רציונליות לחלוטין. אני רואה הרבה אנשים מוכשרים שלא עושים כלום עם עצמם, ממלצרים בחצי משרה ועושים תואר במקום לעשות כסף. אני קורא לזה מכללות של קניון. כשנרשמתי ללימודים, נרשמתי לאדריכלות וראיית חשבון. היה לי ברור שאם אני לא מתקבל לאחד החוגים האלה, אני לא הולך ללמוד. תמיד הפריעה לי תעודת הביטוח הזאת שאנשים עושים לעצמם כי יש לחץ חברתי. אמרתי ‘אם אני לא הולך ללמוד, אלמד מהחיים ואעשה כסף'.

"אני לא מרגיש שאני צריך להוכיח למישהו שאני חכם. שני חברים שלי לא למדו, היה להם ברור שהאופי שלהם הוא להיות בחוץ ולעבוד עבודת כפיים. לאחד יש מסעדה וחברת קייטרינג, ולשני יש מסגרייה גדולה עם הרבה עובדים. אבל אנשים שבאו מהמעמד הסוציו-אקונומי שלי, עם גישה גלותית יותר, לא היו מגלים את זה בעצמם. למזלי, ההורים שלי אמרו לי לעשות מה שאני מרגיש. כשהייתי פועל אנשים שאלו אותי ‘מה אתה סוחב שקי מלט? למדת בטכניון'. אבל היה לי טוב עם זה".

עקבו אחרינו בטוויטר
עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות לפייסבוק
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
ava
אחי אבנון

הקלד את השם

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
תודה על פנייתך, היא תפורסם על פי מדיניות המערכת.
סגור
הוסף את תגובתך לתגובה זו :
ava
אחי אבנון

הקלד את שמך

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח סגור להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות
87
spider(black widow algorithm
  • 00:20
  • 03.05.14

עם קארל יונגר היה לוקח עלי פיקוד ישיר כבר לפני 20 שנה
אז במקום לשלוח מכתבי אהבה הייתי מזיין וזורק כל חתיכה
שהייתה עוברת במחלקה . הייתי הופך את ספריית כימיה לבורסת מבחנים
ואפילו מוכר סקס תמורת מידע או ידע או מבחנים חוזרים של אותו מרצה . מכין
מראש ספריה של ספרי תרגול של החומר כדי לתרגל ללא קשר למועד
המבחן , ומרעיל את עצמי באומגה שלוש ובתרגילי כושר ארובי .
אבל זה היה מראש הפסד סכום אפס כי חיים בינארים הייתי צריך
עוד מהתיכון לפני הפסיכומטרי כדי להתקבל למדעי המחשב ולא לכימיה .
כבר מגיל 15 הייתי צריך להיות פסיכופט בינארי אפס אחד שמתרגם
אנשים ומצבים למספרים כדי להיות מצטיין תיכון וגם אונברסיטה בהמשך .
אבל מה לעשות שהופכים לחכמים בידעבד רק בגיל 45 .
ואם החיים כל כך חרא למטומטמים כמוני אז בוא נחגוג ונשרוף את אלה
שהחיים האירו להם קצת מאורם המחמם והמלטף

86
אביחי חוטינר
  • 02:32
  • 17.02.14

בס"ד

ברגע שיש שוק חופשי ושחיתויות, זה התוצאות. הרוב מוצאים עבודה בקומבינה. ישאפליות ושחיתויות הן במציאת העבודה והן בפיטורים. בצבא עושים לך יעוץמקצועי ורואים למה אתה מתאים וטוב ומסוגל ומלמדים אותך מקצוע ואתה עובד בווצובר ניסיון 3 שנים (בסדיר). הצבא טוב ויעיל. ברגע שמדינה שלמה עוזרת וגםעושים יעוץ מקצועי בחינם ועוזרים, אז התוצאות. וזה עוד בלי כסף, החייל לאמרוויח בסדיר כלום. בשוק החופשי זה ההניפך, השחיתות קובעת את הדרך. חייביםלשנות את המדינה ודחוף.

85
גיא
  • 17:34
  • 31.08.13

הבועה הזו כבר התפוצצה בעולם, אולם אנשים לא מודים בכך.. אולי בחסותהממשלות..

84
בוגר, טכניון
  • 21:12
  • 26.10.12

מספר האנשים שהולכים ללמוד כדי לקדם את האנושות, לפתח ולתרום לעולם המדעהולך וקטן. כולם הולכים היום ללמוד כדי שבסוף יוכלו לראות את חשבון הבנק משמין.

83
ניר גרני
  • 08:59
  • 23.06.12

השוק זקוק לאלפי אנשי מקצוע בתחומים רבים ומגוונים.
מה שניתן ללמוד בהכשרה של 9 חודשים והתנסות מעשית, שווה עלייה של אלפישקלים בשכר בכל חודש.
אבל חינכו אותנו שתואר אקדמי זה קדוש, תורם למדינה ולחברה, מוצר ציבוריממש, בעוד שלמעשה מדובר במערכת בזבזנית ולא יעילה.
אלפי צעירים משכבות חלשות ומוחלשות, נשלחים ללמוד כצאן לתואר, נאבקיםבשיניים לקבל תואר במדעי השקר, ויוצאים לשוק העבודה מבוגרים ב 3 שנים,חלשים יותר כלכלית, לעתים גם פגועים מבחינת מוטיבציה אחרי שראו כמה קשהלקבל תואר בתחום שלא חשקו בו מעולם ועד כמה השוק לא מעריך את מה שלמדו.

המדינה צריכה לעודד השכלה. השכלה מקצועית בראש והשכלה אקדמאית בשוליים. איןערך לאלפי "כלכלנים" שעושים עבודה שבינה לבין 3 שנות לימוד איןולו קשר מזערי. אין צורך בעשרות אלפי בוגרי (ובעיקר בוגרות, תבדקו) מדעיהרוח, אם נגמר להם האוויר אחרי 8.5 שעת עבודה פקידותית.

יש מקום לאלפי מתכנני CNC ולייזר, לאלפי בודקי תוכנה ומתפחי אפליקציות,לאלפים רבים של אנשי חינוך, סיעוד, רווחה, בטחון, טכנאות, הובלה, ניהולחשבונות ועוד.

זכרו - אין עבודה המכבדת את בעליה. רק אנשים.

82
סטיב
  • 09:46
  • 18.09.11

גם בזה אין עבודה אני כבר חודשיים מחפש ומה שהולך ומתבהר , אם אתה לאמצטיין ( 85) , אין לך עבודה כמהנדס . השוק מוצף מהנדסים , עכשיו אחרישקרעתי תתחת 4 שנים אני צריך לעשות הסבה ךתוכנה ולהתחרות עם מדעי המחשבומהנדסי תוכנה

79
Y.G
  • 15:29
  • 31.08.11

את התואר במדעי התזונה לומדים בפקולטה לחקלאות של אוניברסיטאת ירושלים לאפחות טובה ממכון ויצמן. אפשר גם במכללה האקדמית תל -חי ובאריאל. צריך לעשותהכשרה מעשית עוד כחצי שנה (אבל בגלל עודף סטודנטים מחכים שנתיים לפעמים).התואר הסופי תזונאי - דיאטן אין כיום כמעט עבודה עם קביעות או במשרה מלאהאלה רק עצמאי/יות

78
gali
  • 12:03
  • 24.08.11

77
תקשיבו לסטף וללאוטמן!
  • 04:10
  • 24.08.11

כמה עורכי דין צריכים?...זה מטורף לחלוטין, גם אם כבסיס ידע זה מועיל!

75
אבי יקואל
  • 18:31
  • 22.08.11

אחת הבעיות היא שצעירים אינם יודעים מה לומר בהיעדר ניסיון רלוונטי. מהשצריך לדבר הוא את המיומנויות ולא את השם המקצועי של העיסוק. אז הדבריםנשמעיםאחרת לגמרי. לדבר מיומנויות, פשוט אך לא קל בכלל. אבי יקואל פיתוחמיומנויות תעסוקה

74
עופר
  • 09:06
  • 22.08.11

1. אם לומדים תואר במחשבת ישראל, רק בשביל לסמן סטטוס אקדמאי בפייסבוק, אזתישאר עם הסטטוס אבל בלי כסף. מצד שני, כל אלה שממשיכים ללמוד מנהל עסקיםאו עריכת דין בתקווה לא להצטרף לעשרות אלפי המובטלים בתחום, גם הם באותומצב 2. תלוי בהחלט איפה לומדים. מכללת נתניה בהצטיינות היא לא כמו אוני'ת"א בממוצע רגיל 3. תמיד חיפשו בעלי ניסיון. גם בהיי טק חוץ מתקופתהבועה הזכורה

73
משה
  • 21:31
  • 21.08.11

ומי שנפל להבטחה הזו, נפל חזק. אני התחלתי ללמוד באוניברסיטה הפתוחה, ראיתישאין לי כסף ללימודים, אז הפסקתי ללמוד, והתחלתי לחפש עבודה. מצאתי עבודהאחרי כמעט שנתיים של ישיבה בבית, אבל צברתי ניסיון בעבודה בתחום שלי, וכךמימנתי קורס מקצועי של 18 אלף ש"ח לשיפור היכולות ולהתקדמות לתחוםמכניס יותר במקצוע שלי. היום, שלוש וחצי שנים אחרי שנכנסתי לשוק העבודה כך,ללא תואר וללא בגרות, אני מרוויח סכום שהוא כמעט כפול מהשכר הממוצע במשק.צריך להתעורר, ולצאת מהתבנית שהתוו לנו, להתעורר.

72
סטודנט
  • 16:55
  • 21.08.11

אוניברסיטה שמחזיקה כמות אדירה של סטודנטים וגורמת לאינפלציה וזילות של התואר

71
מישהו
  • 13:35
  • 21.08.11

שאף אחת לא תגיד לי שהיא האמינה שתואר בפילוסופיה יועיל לה בשוקהתעסוקה,רובן הלכו כדי לתפוס רופא או מהנדס. אז יש לי חדשות בשבילכן,בנייןרפואה ובניין הנדסה רחוקים האחד מהשני ולא פוגשים את הבוגרים בקפיטריה,אזאו שתלמדו משהו פרקטי או שתחפשו חתן בפייסבוק

70
מוטי
  • 09:34
  • 21.08.11

אין שום סיבה להתנות עבודות פשוטות בהסכלה כל שהיא

67
מיי שהוו
  • 00:20
  • 21.08.11

66
זו אחריות המדינה
  • 19:00
  • 20.08.11

מקצועות עם יותר תרומה למשק - לסבסד להם יותר משכר הלימוד. מקצועות ללאתרומה - לא לסבסד שכר לימוד. להקטין בירוקרטיה - זה יפחית הדרישה למשפטים.פחות ריכוזיות וחזירות ועידוד יותר יצרנות - יעודד פחות מנהל עסקים ויותר מדעים.

64
רותם
  • 17:29
  • 20.08.11

לשכירים היום אין מעמד. מרבית חברי בשנות ה 30 לחייהם לא מעיזים להקיםמשפחות כי הם לא יודעים מתי יפטרו אותם. מרבית חבריי- בעיקר אלה מהיטק,מפוטרים כל שנתיים. שכיר הוא לא יותר מהפועל הקטן ביותר בחברה. יש לחוקקחוקים שייטיבו עם עצמאיים ויקלו עליהם בתקופות קשות על מנת שאנשים ישאפולהקים עסק קטן על פני עבוד'ה בתאגידים או בחברות שמתיחסות לעובדים שלהם כמולזבל ביום יום ופעם בשנה לוקחות אותם לקיאקים בירדן-צ'ופר. לא חייבים לעבודבעבודות ממותגות על מנת להצליח כלכלית. יש לקדם וקים שיגנו על אותם עסקיםקטנים ויעדדו אנשים להקים עסקים קטנים על פני ללכת להיות פועלים קשי יום.

63
סוויפי
  • 16:37
  • 20.08.11

ואז תהיה אינפלציה והם ירוויחו גרעינים כמו שקורה עם עורכי דין. הבעיה היאשהשוק לא יודע לנצל בוגרי תארים שונים. אדמניסטרציה משכילה יכולה להוביללמערכת הרבה יותר טובה מאשר אדמינסטרציה נטולת כל השכלה- זה יכול להתבטאבין היתר ביצירתיות ובהבנת תהליכים. בלי בוגרי פסיכולוגיה מי ידבר עם הבןשלך שילד ערס ידפוק לו מכות בבית ספר. המערכת מובילה שכל מקצוע יבוא יומווירויחו גרעינים. ובוגרי הייטק שלועגים למדעי הדשא- נדבר בגיל 40....

62
ערן
  • 15:46
  • 20.08.11

לומדים 7-8 שנים תלוי מאיזה תואר ראשון אתם מגיעים. הלימודים במתכונת מלאהכלומר 5 ימים בשבוע. בשנה האחרונה-השנה הקלינית שהיא סטאז' לכל דברהסטודנטים עובדים במשמרות לעיתים מגיעות ל16 ויותר שעות כולל שבתות חגיםולילות. מיותר לציין שכסף לא מקבלים על כל זה ועוד גובים דמי לימוד של 14א' ש"ח כי זה לא סטאז'. לסטודנטים אין ביטוחים וגם ביטוח לאומי הםחייבים לשלם כי הם לא מועסקים בעצם. אה ומי שצריך לממן את עצמו?? כנראהצריך ללמוד מקצוע אחר.

61
תמי
  • 15:33
  • 20.08.11

שאז התחילה זרימה מסיבית לאקדמיה של צעירים בשיעור באוכ' גבוה בהרבה ממהשהיה מקובל לפני כן. יש יותר מידי אקדמאים. לא כולם חייבים ללמודבאוניברסיטה. זה שורש העניין.

60
עקרון לא חדש
  • 14:23
  • 20.08.11

התכונה הנדרשת ביותר היא שתיקה, צייתנות, וקשרים נכונים. כבר בשנות השמוניםהמוקדמות למרות תקננונים התקבלו אנשים שלא עמדו בקריטריונים אוביקטיביםלמשרות ממשלתיות כי היו להם את התכונות החשובות הללו. הם היו מתקבליםלמאפיה בסציליה על בסיס התכונות הללו.

59
יובל
  • 13:50
  • 20.08.11

לכו תסבירו להם שביולוג יודע לא פחות, אם לא יותר, להתעסק ב-SPSS מאשרמישהו שסיים מדעי ההתנהגות לצורך העניין. לכו תסבירו להם שהדיוק, היצירתיותוהיכולת להבחין בפרטים וגם בתמונה הגדולה, מועילים לעוד אלף ואחד דבריםמעבר למעבדה. לכו תסבירו להם שבעיה תוקפים מכיוונים שונים, כך שלגייס שובושוב את אותם בוגרי מנהל עסקי שקר כלשהו מאיזו מכללה, לא יוביל את העסקלשום מקום חדש. בסופו של יום הדבר הזה מוביל אותך, אחד עם תואר שניבהצטיינות בתחום שאמור היה להיות פרקטי, לחזור לעבוד שוב כמנהל צוות במוקדשירות - עבודה שעסקת בה מיד אחרי שהשתחררת לפני יותר מעשור, כעוד היתה לךרק תעודת בגרות. זה פשוט מעוות.

58
קובי
  • 13:31
  • 20.08.11

וגם אם אתה עובד במקצוע, זה עד שנות ה40 או החמישים שלך. אחרי זה, לך לעזאזל.

  •  
    חמי
    • 20:38
    • 20.08.11

    הפונקציה של כמה אתה מרוויח תלויה בכמה קל להחליף אותך! כל מי שסיים בגרותיכול להיות פקיד בארכיון-הטעות שלך היא שאתה חושב אחרת,הטעות שלך היא שאתהחושב שכדי להיות פקיד בארכיון בכלל צריך תואר אקדמאי-אתה באמת חושב שצריךבשביל עבודה כזו ללמוד כל כך הרבה שנים? נראה לי יותר בכיוון של חפיפה שלשבועיים ויודעים את העבודה!

  •  
    רודריגז
    • 22:45
    • 20.08.11

    מדוע אתה תוקף כך את הבחור , מה שהוא מנסה לומר לך זה שהוא היה שמח לעשותמשהו יותר מאתגר , אך זה מה שהוא הצליח להשיג עד כה והשכר נמוך. אגב עובדארכיון יכול להגיע לרמת התמקצעות גבוהה אם הוא מגיע לדרגת בקיאות גבוההבחומר המצוי בארכיון ואז הוא יכול לקצר את זמן השירות ולתרום מהידע שלוולכן הזילזול שלך מאוד לא במקום.

56
דני
  • 12:56
  • 20.08.11

1. מיסים גבוהים יותר למשכורות גבוהות- ככה יהיה שווה יותר לעבוד קשה,יחסוך גם את חדר הכושר 2. רכישת מקצוע כבר בתיכון תוך רכישת ניסיון במהלךהלימודים בתיכון- חלק ממחויובות אישית ובנוסף עבודה בתשלום 3. צמצוםהעובדים הזרים בישראל בהדרגה- לאט ובזהירות כל שיהיו יותר ישראלים וככולשהשכר יתאזן 4. ביטול הרטאלין- לשם מימוש פוטנציאל מורדם של ילדים פעלטנים5. פיתוח מקצועי חיוני לחיילים משוחררים- מענקים גדולים למצקצועות חיוניםבמקום שיטוסו להודו או לבוליביה ויחזרו דולפינים 6. מימון מלא לסטודנטיםבאקדמיה ממדעי הרוח ועד הרפואה בתנאי שיעבדו במערכת הציבורית דרוש כאןשינוי, אך את השינוי יש לעשות בהדרגה ובזהירות במינימום פגיעה במעמדותהחלשים יותר דרגות השכר יהיו מבוססים על וותק בעבודה ושנות הלימוד אנימסכים עם כך שלימודי הכלכלה ומנהל העסקים הופכים ליותר ויותר שקר אחד גדולמלמדים שם איך לייצר עוד ועוד כסף ע"י התייעלות, כמה אפשר להתייעל?בסוף זה בא על חשבון העובדים, כולם

54
גלעם
  • 11:57
  • 20.08.11

פשוט צריך לסגור את כל הפקולטות הלא יצרניות. זה נחמד לדבר על החייאת הרובוהפרייה האינטלקטואל, אבל זו הדרך להרוס לצעירים את החיים ולגרום להם לבזבזשעות וכסף בלי תכלית. אם הייתי מסיים את התואר, היום לא הייתה לי קריירה.אולי היה לי קיוביקל ואוזניות באיזה מוקד ושכר מינימום.

  •  
    נעם
    • 09:54
    • 26.08.11

    להשכלה כשלעצמה לא אמור להיות ערך כלכלי. לאף יצירה גדולה של האנושות בשוםתחום תרבותי אין ולא היה אמור להיות מעולם "ערך כלכלי". לצערי גםככה סוגרים מחלקות "לא רווחיות" בארץ בשנים האחרונות, וזה תהליךהרסני ומזעזע. לא שוק העבודה (המשתנה תדיר, אגב) הוא שיכתיב במה ראוי לעסוקובמה לא. התהליך הוא הפוך: צריכים להתקיים חיי רוח ומחקר ברמה גבוהה,ותהליכי מחשבה ומחקר ארוכים נושאים בסופו של דבר, באופן ישיר או עקיף, גםפירות כספיים. וזה בהחלט "גם", ולא הדבר היחיד שחשוב. אבל סתםכדוגמא: בלי מתמטיקה, למשל, כל תחום התכנות לא היה מתפתח. אבל הבסיס שלהמתמטיקה התפתח ללא כל כוונת רווח.

53
אקדמאי למען עבודת כפיים
  • 11:50
  • 20.08.11

כל שקר "עידן המידע" פירושו אבטלה, או, לכל היותר, עבודה לאיצרנית במכירות או בשירות לקוחות. צריך להחזיר לארץ את המפעלים ואת התעשייההכבדה שיספקו עבודה ראויה ויצרנית לכלל האוכלוסייה. כאקדמאי לא אכפת לילעבוד בטקסטיל, בבנייה או במפעל מתכת העיקר עבודה אמיתית ופרנסה מעמל כפיי.

52
דני
  • 11:15
  • 20.08.11

1. מיסים גבוהים יותר למשכורות גבוהות- ככה יהיה שווה יותר לעבוד קשה,יחסוך גם את חדר הכושר 2. רכישת מקצוע כבר בתיכון תוך רכישת ניסיון במהלךהלימודים בתיכון- חלק ממחויובות אישית ובנוסף עבודה בתשלום 3. צמצוםהעובדים הזרים בישראל בהדרגה- לאט ובזהירות כל שיהיו יותר ישראלים וככולשהשכר יתאזן 4. ביטול הרטאלין- לשם מימוש פוטנציאל מורדם של ילדים פעלטנים5. פיתוח מקצועי חיוני לחיילים משוחררים- מענקים גדולים למצקצועות חיוניםבמקום שיטוסו להודו או לבוליביה ויחזרו דולפינים 6. מימון מלא לסטודנטיםבאקדמיה ממדעי הרוח ועד הרפואה בתנאי שיעבדו במערכת הציבורית דרוש כאןשינוי, אך את השינוי יש לעשות בהדרגה ובזהירות במינימום פגיעה במעמדותהחלשים יותר דרגות השכר יהיו מבוססים על וותק בעבודה ושנות הלימוד אנימסכים עם כך שלימודי הכלכלה ומנהל העסקים הופכים ליותר ויותר שקר אחד גדולמלמדים שם איך לייצר עוד ועוד כסף ע"י התייעלות, כמה אפשר להתייעל?בסוף זה בא על חשבון העובדים, כולם

51
אבל חסרים טכנאים והנדסאים !
  • 11:00
  • 20.08.11

50
1 האדם
  • 10:51
  • 20.08.11

האקדמיה מתמחה בהענקת ידע תאורטי אך יש מעט התנסויות מעשיות. מי שלומדחקלאות צריך גם לעבוד בשדות, מי שלומד הנדסה צריך לבנות בידיים וכו'. העולםלא מתקיים בתנאי מעבדה ותוכנית הלימודים צריכה לכלול עבודה בשטח, מהגן ועדהאוניברסיטה. לסנדלר, תופר ושרברב ידע אמיתי שנרכש בזיעה.

49
לא משנה
  • 10:36
  • 20.08.11

אנשים מסיימים תואר במדעי הרוח ומתפלאים שאין להם עבודה ראויה (?!). ואלהשמסיימים תואר במדעי החברה גם מגלים את אמריקה שהשוק מוצף בשכמותם ואיןעבודה. וזה למה? כי כל אחד בארץ שהוא לא ערס מדופלם והוא כן אידיוט חושבשהוא חייב תואר במשהו ולא משנה במה. למה? כי ככה מפמפמים לו מאז שהוא נער.ויש גם כאלו שרוצים ללמוד במדעי הטבע או ההנדסה וקשה להם מדי בזה ולאמוכנים לעשות DOWNGRADE להנדסאים או טכנאים ומחליפים למדעי החברה מאותהסיבה. גם המדינה אשמה בזה שמזניחה את החינוך הטכנולוגי ומורידה את הרמה שלהבגרויות. רמת הבגרויות נמוכה בהרבה מהרמה ההתחלתית באוניברסיטה ורביםחוטפים שוק בסמסטר הראשון של השנה הראשונה של לימודי תואר ראשון. בגרמניהמזמן קיימת נוסחה מנצחת: בגרויות קשות מבטיחות אחוז נמוך של בעלי תעודתבגרות ברמה גבוהה שמוכנים ב100% להתמודד עם הרמה האוניברסיטאית. מצד שנירוב הגרמנים לומדים בתיכון מיקצוע (הנדסאי, טכנאי או מיקצוע אחר) ברמהגבוהה + התמחות של שנה אצל בעל מיקצוע מדופלם. עקב כך הרמה של הנדסאי גרמניממוצע גבוהה בהרבה מהרמה של הנדסאי ישראלי ממוצע וכך גם השכר שלו. בישראללא הפנימו את זה עד היום וחושבים שמספיק שיש פה מהנדסים טובים. הבעיה היאשהמהנדסים צריכים טכנאים והנדסאים טובים שיעבדו איתם ויבצעו את תוכניותיהם.מה שגורם לכך שהרבה מהנדסים מישראל נאלצים לשלוח הזמנות לקבלני מישנה בסין,הודו וכל מני מדינות עולם שלישי. זה גורם לבריחת כספים מהארץ שיכלו להיותממוחזרים פה ולשפר את ההכנסה של השכבות הנמוכות ושכבות הבניים. סטףורטהיימר כבר שנים מנסה לשכנע את המדינה להשקיע בחינוך הטכנולוגי והמיקצועיללא הצלחה. במקום זה בשנים האחרונות קיבלנו שרת חינוך שהמציאה בגרותבדי.ג'י. ושר חינוך נוכחי שהמנטרה הימנית קיצונית קודמת אצלו לכל. הגיעהזמן שמשרד התמ"ת יעיף את צמרת מה"ט לכל הרוחות ויבצע בה רפורמהשתשפר את הרמה שם מחד ואידך יגביר את התיקצוב למה"ט. כנ"ל משרדהחינוך שיתמקד בהעלאת רמת הבגרויות לרמת הסף ההתחלתית של האוניברסיטאות(במתמטיקה לדוגמא תלמדו את התלמידים לחשוב בצורה יצירתית ולפתור בעיותבמקום לשנן נוסחאות. במקצועות ההומנים במקום להכתיב ללמד את התלמידיםלהקשיב ולסכם).

48
ליכודניק IQ 80
  • 10:24
  • 20.08.11

אין צורך בכל-כך הרבה אנשים על תעודה אקדמית. לאקדמיה צריכים ללכת הטוביםביותר ולא כל אחד שמחזיק בתעודת בגרות. יש בחברה שלי הנדסאים מצוייניםהטובים בהרבה ממקביליהם האקדמאים. אז תפסיקו לבלבל את המוח עם "ארבעשנים באוניברסיטה" שה יכול לעבוד על סעידה משדרות אך לא על מיש שמכיראת התעשייה.

47
רני
  • 10:21
  • 20.08.11

ככל שחולף הזמן, ועם התפתחות הטכנולוגיה, דרושים פחות ופחות עובדים וזאתכשהאוכלוסיה גדלה. לכן צריך להפנים שחלק מהאוכלוסיה תהיה חסרת עבודה, ושישלקיים מדיניות רווחה שתאפשר לכל האוכלוסיה חיים בכבוד.

46
בן של מילונרים, עשירון 3-4 (מלמטה)
  • 10:12
  • 20.08.11

הוריי, מיליונרים מהייטק שמכרו לפני כמה שנים את חברתם ויצאו לפנסייהמוקדמת מאוד, משתייכים לעשירון העליון ואילו אני ואחיי למעמדהביניים-הנמוך. האפיק המרכזי אותו הם מממנים לנו הוא לימודים. הגעתי למסקנהשעליי להעזר במה שמוכנים לתת לי, כלומר לא להפסיק ללמוד, בתקווה שיום יבואוגם לי יהיה כסף לקנות דירה... נ.ב : הכותב נטול מכונית, אייפון, נמנע כמעטלחלוטין מנסיעות לחו"ל.

45
ברק
  • 10:08
  • 20.08.11

כבר מזמן, אבל מזמן לא ראיתי שילוב כל כך יפה של שטויות, חוסר הבנה וסילוףשל האמת. נתחיל מהבסיס. הכתבה בדה-מרקר לא מדברת על מה קרה למחפשי העבודהשהם חסרי תואר. מצבם התדרדר פלאים. הדרישה המינימלית לכמעט כל העבודותבשירות הציבורי, בבנקים, אפילו בצבא ובלא מעט חברות היא תואר ראשון. עבודותאלו לא קיימות עבור מחפשי העבודה חסרי התואר. וזה לפני שדיברתי על יתרוןבתחרות של בעלי התואר במקצועות שהתואר איננו חובה. עוד שטות היא שהכתבהמצטטת מאמר עב כרס של ד"ר ודר מאונ' אוהיו שמדברת על כך שמוסדות אלהשמטרתם למעשה, עבור אותם סטודנטים בתואר ראשון היא ללמד, משקיעות את מרביתהכסף במקומות שאינם קשורים להוראה (קבוצות הספורט ופיתוח מקורות הכנסה, כמולמשל לפתוח מרכז מחקר חדש שיניב כסף ממענקי מחקר בעתיד). לא ממש קשור למהשנועם אופנהיימר רוצה לשווק לנו. עוד תופעה שהמאמר הנ"ל תוקף היאשבארה״ב האוניברסיטאות הפרטיות מצטיירות כערובה לרווח עתידי וכמעניקותהשתייכות למועדון יוקרתי של בוגרים ששוויו הכספי הוא גבוה ולכן גובותשכ"ל מאוד גבוה. שתי התופעות הללו אינן קיימות בישראל. יש הבחנה מאודברורה של משאבי הוראה ומשאבי מחקר. עד כדי כך שמחשב שמיועד להוראה יעמודללא שימוש בחודשי הקיץ ולא ישמש למחקר. התופעה השניה אינה תופסת בארץ,כיוון שהמכללות (שזה הכי קרוב שאפשר להגיע בארץ לאוניברסיטה פרטית) אינןנתפסות כאלטרנטיבה שקןלה ואף עדיפה לאוניברסיטאות. יתרה מכך גאוות היחידהבארץ, אפילו לא מתקרבת למה שקורה באונ' (בעיקר הפרטיות בארה"ב). נושאנוסף שעלה בכתבה הוא חוסר הניסיון של הבוגרים. כמובן שנושא זה לא קשור לשניהנושאים הקודמים, אבל גם בארץ וגם בארה"ב בוא נפתר מזמן. בארה״ב נהוגמוסד ההתמחות בזמן הלימודים. בשני הקייצים האחרונים, למשל הסטודנטים שליבאוני' דרום קליפורניה (שהיא אונ' פרטית) ישבו בחודשי הקיץ במייקרוסופט,גוגל, יאהו, ועוד כמה חברות פחות מוכרות. לא רק שזה נתן להם ניסיון, זה שםאותם בעמדה שהם מכירים מישהו מבפנים שיכול בעתיד לקדם את האינטרסים שלהם.הם כבר לא עוד אחד ששלח קורות חיים. בארץ זה עדיין לא מוסד, אבל לקראת סוףהתואר לא מעט סטודנטים עובדים בעבודות הקשורות למקצוע. בקיצור - לכו ללמוד.זה לא יהפוך את החיים שלכם לגן של שושנים, אבל זה ייתן לכם קפיצה קדימה.ועוד דבר... את החצי תואר שלכם בביולוגיה או בהנדסה שבחרתם לא לסיים תשאירולשיחות עם המשפחה ולא לקורות החיים!

44
דוד המלך
  • 09:58
  • 20.08.11

כמו שסטף מטיף כבר שנים רבות.

42
אחת העם
  • 09:39
  • 20.08.11

רוב האנשים יעדיפו להסתפק במועט, מאשר להכנס לדכאון-קליני בעקבות ישיבה של12 שעות מול מחשב. כבוגרת פסיכולוגיה, אני משלימה עם השכר הנמוך הכרוךבעבודה עם שתי האוכלוסיות האהובות עלי: ילדים ובעלי-חיים.(תרפייה באמצעותבע"ח). מעדיפה להיות בת-חורין ענייה, מאשר עבד עשיר. ובמקביל, חושבתעל דרכים להתפרנס בכבוד או להקים עסק בתחום שאינו זר לנפשי. למישהו ישרעיון? נ.ב. פסיכולוגית קלינית סיפרה לי כמה ע(ו)בדי-הייטק באים אליהלטיפול עקב דיכאון קליני הנובע מאינטרקציה עם מחשב בלבד.

41
מטי
  • 09:38
  • 20.08.11

כל זה בשביל להגיד שתואר במקצוע לא יצרני לא שווה את הנייר שהוא כתובעליו... כמו הכתבה, יש יסודי ויש חפירה...

40
א.ד.א.ד.
  • 09:26
  • 20.08.11

רוב הצמיחה היא ברווחי החברות (תוצר עסקי) ולא במשקי הבית (צריכה פרטית) מהשמעיד על כך שחברות מרוויחות - העובדים לא ככ. יש אבטלה רצינית, שלא מספריםעליה ולא נכללת בסטטיסטיקה, כי מה הטעם להרשם בלשכת התעסוקה אם לא תקבלכלום ולא ימצאו לך כלום ? איפה כן מרוויחים ? במשפטים, הייטק ומנהל עסקים.וזה למרות שיש הרבה מחסור בהרבה תחומים. זה לא שלא שווה ללמוד 'מדעי-הרוח',אף אחד לא מצפה לעבודה ב- 'מדעי הרוח', זה העובדה שבהרבה תחומים או שאיןביקוש לעובדים (כי המשק לא באמת צומח רק הרווחים), ואם כן יש השכר שלהםנמוך. אם הוראה, בניין, מלונאות, חקלאות, ואפילו מקדונלדס היו עבודות שאפשרלחיות מהן - אנשים לא היו מתלוננים. הבעיה היא חוסר השוויון והאבטלה. שניהםנובעים מצמיחה לא אמיתית ומשכורות או רווחי עתק. בקיצור - עשו עלינו קופה.יש אינפלציה של תארים זה דבר ידוע - אבל זה לא היה מפריע לאף אחד אם התאריםלא היו עולים ככ הרבה ואם הייתה עבודה כדאית בתחומים אחרים. כקוריוז: יותרשווה להיות היום נהג מונית מאשר מורה או פועל בניין - ולהרוויח 12-14 אלשחלחודש. והטענה שחדשנות וטכנולוגיה זה מה שצריך לקדם היא שגויה. ההפך,חדשנות לא מובילה לעבודה, זה מיתוס. יצרנות וחדשנות מובילים לעבודה. בלילייצר מוצר הכרחי אין בסיס לאורך זמן. ברגע שהמשק יהיה יותר יצרני ופחותעסקי (פיננסים ומשפטים) נראה שיפור.

39
המדינה אשמה במצב
  • 08:57
  • 20.08.11

כמעט לכל עובד מדינה יש תואר (בדרך כלל ממוסד קיקיוני) בשביל לנפח אתהמשכורת. ולכן יש פגיעה גם במי שלמד תואר במקום נחשב.

37
אני
  • 08:32
  • 20.08.11

חברה ללא מדעי הרוח אינה יכולה להתקיים כחברה מתוקנת. מדעי הרוח מעצבים אתהתשתית המוסרית והתרבותית של החברה. בלעדי תשתית זאת החברה תהפוך לערב רבשל פרטים, שגם אם יהיו שותפים למטרה כלכלית משותפת, הרי שהדבק לא יחזיקלאורך ימים. אבל - גם כאן כמו בכל מקצוע אקדמאי, יש להבטיח כי המסלולהאקדמאי לא יהפוך עיר מקלט למחפשי תואר "סתם שיהיה" אלא באמתיביא את הטובים שגם יהיו מסוגלים למנף אותו בהמשך. הכותב הוא מהנדס תוכנה(שנים רבות) וסטודנט למדעי הרוח.

35
ד
  • 08:06
  • 20.08.11

אמנם אתם עם חזה נפוח ומגיבים - בכיינים! למה הלכתם ללמוד מדעי הרוח. רקשתדעו שמגזר ההייטק רגיש ביותר לשינויים גלובאליים וההיטק בישראל גם כך ירדברמתו אין הרבה חברות היי טק מצליחות וישראל כבר נמצאת במגמת ירידה לעומתסין והודו (מהבחינה הטכנית). להיות מתכנת זה כמו להיות פועל בפס ייצור!אמנם עם משכורת גבוהה יותר אבל אין למקצוע הזה שום ערך זה כותב שורות בתוךמחשב והיום בייחוד כשהכל עובר למחשבים והכל עובר מן "קודיפיקציה"המקצוע עוד יותר נהיה טכני. דבר אחרון, בסביבה כזאת ככל שעוברות השנים אתםהופכים ל"טרנטה", כל 5 שנים צריך להחליף לגמרי את הסביבה וללמודדברים חדשים במקום להשביח עם השנים כמו בהרבה תחומים אחרים (ובייחודמשפטים), תמצאו את עצמכם מפוטרים בגיל 40-45 ופשוט לא מסוגלים לחזור לשוקהעבודה לעומת עורך דין שבגיל כזה ייסגור עבור בראיון קצקצר במשרד (אפילו עםיצטרך להתפשר). אז רק שתבינו, היום מתבכיינים אלה שסיימו מדעי הרוח ואתם עםחזה נפוח, עוד 30 שנה אתם תהיו המתבכיינים ושלא יהיה לכם ספק בכלל. אז עדיףשבמקום לרשום תגובות מפגרות כאלה תתגייסו למען הרעיון.

34
א
  • 07:58
  • 20.08.11

המכללות העלובות האלה שמוציאות פשוט אנשים תת רמה לשוק. וזה עוד בראייתחשבון - מקצוע יחסית מוכוון אבל כשמורידים את הרמה כל כך לסטודנטים שלומדיםבמכללות ופותחים 3 כאלה כל שנה כי מבינים שזה ים כסף למרצים מקבלים שוקמוצף שכולם נפגעים ממנו.

33
מדעי הרוח
  • 07:47
  • 20.08.11

צר לי על אנשים כמוך שבאבחה אחת מבטלים כאן עולם ומלואו. ללא מדעי הרוח לאהייתי כאן. לולא ההוגים, הסופרים, ההיסטוריונים והבלשנים לא היה לך עם ולאהיתה לך מדינה! בתור בוגרת בהצטיינות יתרה במדעי הרוח, אני מעולם לא ציפיתילהשתכרות אדירה. אני יודעת את מקומי. הבקשה היחידה שלי היא לעבוד בתחום. עםכל הכבוד לאנשי ההנדסה, העומק האינטלקטואלי שלהם נגמר בc++. צר לי עלהבורות והרדידות שלכם, שלא יכולים להבין עד היום את חשיבותם של מדעי הרוח.

31
הצועד בנעליו
  • 07:39
  • 20.08.11

כל אותם אלה שמזילים כאן דמעות תנין, שיעצרו רגע ויסתכלו מה קורה סביבם. ישתופעות הרבה יותר חמורות, מזה. לפני כמה שנים התקבלתי לקורס מקצועי מסוייםשל משרד העבודה. בשערי הכניסה לקורס, מישהו החליט שאנחנו חייבים להיבחןבידיעת האנגלית שלנו, וקיבלנו "אנסין" מאמר. המאמר הציג כפתיחהאת הטענה לפיה גאונים כמו איינשטיין לא היו מצליחים בחברה רגילה. בהמשךהסתבר שלכותב המאמר אין בעיה עם זה. עיקר טענתו היתה שהחברה אינה צריכהלהתאים את עצמה לגאונים, למיוחדים והמוכשרים שבה, אלא להיפך, הם צריכיםלהתאים את עצמם להיות מתאימים לחברה, ובכל מחיר. החברה, לפי טענת המאמר, לאצריכה מיוחדים. היא צריכה מתאימים. לכן אין פלא שבעלי פרופיל 21 - האנשיםהכי איכותיים בארץ - מופלים כאן לרעה במקום לשאת אותם על כפיים. המאמר הזהמזכיר לי ברוחו את המאמר ההוא (ולא אתפלא אם יתברר לי שנכתב על ידי אותוכותב). בעלי פרופיל 21 הם האנשים האיכותיים ביותר בארץ, וצריך להצדיע להםעל שלא שירתו בצבא, ולשם להם פיצויים על שנות הרדיפה הרבות

30
יונתן
  • 06:56
  • 20.08.11

כל טמבל שלומד משפטים או ניהול, או שיווק או שאר מקצועות שהשוק מלא בהם שלאיטפלא שאינו מוצא עבודה. מי שלא התקבל להנדסה או מקצוע נדרש אחר, שלא יבזבזזמן על מקצוע "יוקרתי" אך מיותר לגמרי.

26
אשה מדופלמת
  • 04:55
  • 20.08.11

לא בשביל להסתדר בעבודה. לאן נעלם הדבר הפשוט הזה?

25
חיים
  • 04:34
  • 20.08.11

ועם כל הכבוד לנתונים שבכתבה, עבודה מאד מפורטת שפורסמה עתה על ידי קבוצתהמחקר על חינוך ותעסוקה באוניברסיטת ג'ורג'טאון מראה הבדלים עצומים בשכרלאורך החיים בין בעלי תארים אקדמיים ובין אלו שאין להם. לפי המחקר המפורטאין כל ספק שבארה"ב לפחות, ובטווח של כל שנות העבודה לאורך החיים,התואר עדיין מאד מאד משתלם כלכלית.

24
Tamar
  • 02:58
  • 20.08.11

where did you get your statistics? In the US, the higher your education,the less likely you are to be unemployed.

23
מרצה
  • 02:16
  • 20.08.11

ולעבור למדיניות סלקציה תקיפה בקבלה ללימודים גבוהים כפי שהיה עד לשנותה-90.

  •  
    T
    • 08:45
    • 20.08.11

    בשנת 1975 יכולת להתקבל ללימודי שנא א' בכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון עםבגרות בממוצע 7.3 ובאוניברסיטת תל-אביב עם ממוצא של 7.8 . לא הכל היהנוצץ. (אני לא למדתי בשני המוסדות האלה ואבל נאמר לי ממי שלמד אז בריקנאטישרבים מהסטודנטים שם היו הלומי קרב ממלחמת יום הכיפורים. רבים מהם נשרובסוף שנה א' כי לא עברו את קורסי המקרו והמיקרו כי לא ידעו calculus אחדמהם התקבל על לימודים במלגה לאוניברסיטה בקליפורניה והיום הוא פרופסורבמככלה קטנה במערב התיכון של ארה"ב וחי טוב!

  •  
    דודי
    • 09:31
    • 20.08.11

    חייבים לסגור את כל המכללות ולהשאיר אולי אוניברסיטה אחת שבה רק הטובים(העשירים בעיקר) יקבלו תארים וימשיכו את הפאודליזם של ההשכלה. אין צורךבהשכלה לעניים או בפריפריה. ככה נוכל להמשיך ולרכז את ההשכלה וההון אצל מטימעט !!!

  •  
    רמי
    • 20:26
    • 20.08.11

    לימודי משפטים כיום גומרים אלפי סטודנטים חלקם סוג ז' במכללות הללו.אבל!!!! כדי להצליח בחיים במשפטים לא צריך להיות גאון. אני אפילו אגדילואומר שכדי להצליח בתור עו"ד בחיים מי שהוציא רק מאיות והיה מצטייןדיקן -יש סבירותצ גבוהה כי דווקא בפרקטיקה יהיה עו"ד מחורבן-ודווקאשועל שטח שלמד במכללה יקח אותו בהליכה!

22
מיכל
  • 01:50
  • 20.08.11

כבר לא מוצאות בחור ... יש מלא מלא כוסיות ואין כמעט בחורים עם עבודה סבירה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 מה זהההה????????

19
דניאל
  • 23:43
  • 19.08.11

למעשה אין בכלל תואר ראשון בשום תחום במכון ויצמן ואין שום תואר במדעי התזונה...

18
פוסט דוקטורנט לביולוגיה
  • 23:31
  • 19.08.11

אני חש בזה כבר מספר שנים ולכן עוד במהלך הדוקטורט הקמתי עסק בתחום שונהלגמרי שמכניס כסף. חסר לי בכתבה התובנה שהשכלה ומחקר אינם רק לשם מטרהכלשהיא אלא ערך בפני עצמו. בהצלחה לכולם (גם למי שקופץ)

17
16
המתכנת
  • 22:38
  • 19.08.11

בין השאר כי הרף באוניברסיטה נמוך. מקבלים אנשים שלא מתאימים, נותנים להםתארי דמה ואחר כך בוכים שאין להם עבודה. חלק מבוגרי ביולוגיה, הנדסה ואפילוארכיטקטורה מוצאים את עצמם בתוכנה. מתברר להם שמקצוע שאליו הם נקלעו כברירתמחדל הוא למעשה מעניין וגם מכניס. לדעתי גם חלק מבוגרי משפטים יוכלו להצליח בזה.

15
לולל
  • 22:34
  • 19.08.11

מדעי הרוח? פסיכולוגיה? סוציולוגיה? מה הם רוצים לעשות עם זה? מה הם מצפים.ואני לא מדבר בכלל על "מנהל עסקים" שכל ילד חושב שהוא ילך יעשהתואר ויהיה בעל עסק. בארה"ב MBA זה תואר שני, שאתה צריך להתאמץ כדילהתקבל אליו, לא איזה שטות שכל מכללה היום מציעה למי שרק יכול לשלם.

14
אחד העם
  • 22:33
  • 19.08.11

מה חשבתם שתלמדו ספרות ועריכת דין ויחכו לכם עם משרה בחוץ. אתם חיים עלהירח ? פחח איזה פסיכים. לפעמים זה לא יאומן כמה אנשים נאיבים או טפשים אוגם זה וגם זה. מלא עורכי דין, מכללות שמפציצות אותנו עם כל מיני בוגרים שלכלום ....מה אתם חושבים שאתם עובדים על מישהו? רק על עצמכם. אני מבטיח לכלאחד מכם שילך ללמוד רתכות, חשמל , הנדסת אלק. או כל עבודת כפים - שיימצאגו'ב באפן מיידי. אבל לא, הבן אדם רוצה ללמוד משפטים במכללה ולבוא בטענות ...

13
דוקטורנטית בוויצמן
  • 22:21
  • 19.08.11

"...אומרת יעל, 26, שסיימה תואר ראשון במדעי התזונה במכוןויצמן." מה זה אומר על יתר הטענות העובדתיות בכתבה?

11
שאול
  • 22:09
  • 19.08.11

באמת האמנו להורים שתואר ועוד תואר יביאו לנו ביטחון כלכלי בסיסי ושהכליסתדר בסוף אבל המציאות חזקה יותר וכיום לאנשים בני שלושים פלוס זה בעיהלעשות הסבה ולזנוח מה של דו בעבר זה קשה שלא לדברהעל הזמן שחלף והגיל שעלהשרק מקשים בשוק העבודה

10
מיכה
  • 22:07
  • 19.08.11

לכו ללמוד הנדסת מחשבים,חשמל,לקטרוניקה,ביוטכנולוגיה,איכות סביבה ועוד. כמהעורכי דין צריך כבר?

08
spider(black widow algorithm
  • 21:11
  • 19.08.11

נשאלת רק השאלה . היכן טעינו ??

  •  
    אייל
    • 22:45
    • 19.08.11

    1. דירדרנו את החינוך המקצוע ולא הפנמנו שיש צורך גם במקצועות טכניים לאודווקא בעוד מהנדסים. 2. הסקטור הפיננסי צבר כוח רב מדי ודירדר את המערכתהעולמית למשבר שבו היא מצויה כעת. משמעות המשבר היא צמיחה נמוכה ביותרבעשורים הקרובים וכפי שנכתב בכתבה , המשמעות היא פחות מקומות עבודה. אמנםהחברות הגדולות מחזיקות עודף מזומנים אבל הן מחזיקות בהם לעת צרה ברובהמקרים ואים פיזור והיצע של חברות מעסיקות פוטנצייליות.

  •  
    spider(black widow algorithm
    • 10:05
    • 22.08.11

    על המושג "שואה מלטוסית" שמעתה ?? מה שאתה מציע זה פשוט לנהלכלכלה באופן יותר יעיל משזה היום כדאי להביא ליותר "תוצרת" אובמילים אחרות יותר "צמיחה" שתביא ליותר "ילודה" שרקתדחה את מה שקורה עכשיו ותביא אותו למצב הרבה יותר גרוע . צר לי למצואמכנה משותף להכנסתי ל"בונים החופשיים" יהיה רק הצורך להעביראידאולגיה להמונים באמצעים טכנולוגיים . אבל לא על חשבון התפשרותיבאדאולוגיה שלי !!!!!!!!!!!!!!!

07
דני
  • 21:04
  • 19.08.11

אני מבין שדה מרקר התגייס למסע קוטריי בלתי נגמר שמתחיל בתלונות על יוקרהמחיה וממשיך למזג האוויר פה, ולמה ונוס בנסיגה. האמת הפשוטה היא שבישראלשל היום קל קצת יות רלמצוא עבודה מאשר בספרד או ארה"ב. שנית, לא כלתואר שלימודי מגדר או מדעי הסושי אכן מבטיח עבודה. אבל את זה יודע כל ילדבן 21 שמתחיל ללמוד ולכן כלל האצבע הוא: למד מקצוע שיבטיח תעסוקה. וישכאלה: מדעי המחשב למשל או מנע"ס ואפילו סיעוד והוראה. מצד שני, מישחושב שכל תואר מופרך מאיזו מכללה נידחת שתנאי הקבלה היחיד שלה הוא תעודתלידה יסדר אותו בחיים חי באשליות.

06
דון
  • 18:56
  • 19.08.11

לימודים אקדמיים הם פיקציה ויש לכוון יותר ויותר צעירים, כבר בגילאיהתיכון, למקצועות מעשיים, החל מנגרות דרך בהפעלת מכונות חיתוך מתקדמות(CNC) ועד מכונאות רכב וכל מה שבינהן אין בושה בעבודת ידיים לא כל אחד יכולוצריך להיות פרופסור.

03
אא
  • 16:59
  • 19.08.11

כתבות הבכי והנהי :החיים לא קלים,צריך להתאמץ למצוא עבודה ,צריך לחשוב לפנישמבזבזים 3 שנים על תואר, צריך להתחיל מלמטה ,צריך יוזמה וצריך לקחתסיכונים בוקר טוב צפונבונים.

02
עינבר
  • 15:41
  • 19.08.11

http://cafe.themarker.com/post/2316689/

01
שמעון ש
  • 16:29
  • 18.08.11

שבטוחים שהם יסיימו את ההתמחות ומיד יכבשואת העולם, ושוכחים שבישראל ישנושיעור עורכי דין לאוכלוסיה הגבוה בעולם(!) - 585 עו"דים ל-100,000 איש(לעומת 5 ל-100,000 בסקוטלנד, למשל). בכלל, בישראל יש אינפלציה מטורפתבתארים אקדמיים, המון אנשים שאוניברסיטה היא ממש לא המקום בשבילם, הלכוובכל זאת עשו תואר במקום להתמחות בתחום שייתן להם תעסוקה טובה ולגיטימית.סטף ורטהיימר עלה על הנושא כבר לפני כמה שנים טובות ומנסה להביא לכךשצעירים רבים יפנו להכשרה מקצועית בתחומים טכנולוגיים כמו מכונאות וחשמלרכב. נקווה שיצליח ביוזמתו וייפנו לתחומים הללו יותר ויותר אנשים, במקוםלעשות תואר לא פרקטי (כמו שלי...).

פרוייקטים מיוחדים
הפופולריות בMarkerweek
הצעות מיוחדות